ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY

16. 1. 2012

Na Silvestra roku 2011 měla v brněnském městském divadle druhou slavnostní premiéru Shakespearova hra Zkrocení zlé ženy.

Tato komedie dramatizuje příběh o dvou dcerách italského šlechtice Battisty Minoly. Zatímco druhorozená dcera Bianka má nápadníků na rozdávání, tak o starší, prvorozenou Kateřinu nemá nikdo zájem, protože se jí téměř všichni muži bojí. Je zpupná, tvrdohlavá, hubatá , tvrdá a skoro nic na ní není, jak se říká, jemného, ženského. Otec však pevně stanoví, že dokud se nevdá Kateřina, ani Bianka tak nesmí učinit. Čirou náhodou se o Kateřině dozví takový trochu bláznivý šlechtic Petruccio, který si jako svůj cíl určí zkrocení Kateřino. A podaří se? „Stydím se za všechny zpupné  ženy. ... Můj muž je můj pán, můj dům, můj hrad.“

Upřímně řečeno, inscenace jsem 190_003.jpgse hodně bál. Obával jsem se, že představení bude doslova prošpikováno hloupými vtipy a Shakespearovo dílo bude tím shozeno a ztrapněno. Naštěstí se mé očekává nepotvrdilo a Zkrocení se vcelku podařilo. První polovina byla možná trošičku slabší, druhá však zářila. Do hlavní role, Kateřiny, byla obsazena herečka Radka Coufalová (známá z řady muzikálů), roli Petruccia, Kateřinina nápadníka, ztvárnil Martin Havelka (kdysi Darryl z Čarodějek z Eastwicku) a Otce Kateřiny a Bianky výborně zahrál Zdeněk Junák (Četnické humoresky).  Scéna zůstává po celou dobu stále stejná, poddajně ztvárňuje jakýkoliv prostor a je lehce inspirována alžbětinským divadlem. Myslím si, že se panu režisérovi Stanu Slovákovi podařilo vytvořit ze Zkrocení i dnes po více než čtyřech staletích komedii, která má aktuální vtip a zároveň neztrácí nic „z toho shakespearovského“. Po dlouhé době se mi v MdB činohra líbila.

Pavel Černovický